گردشگری

آرامگاه سعدی

سعدیه

آرامگاه سعدی (سعدیه)

یکی از مکان های معروف و فراموش نشدنی شیراز، آرامگاه سعدی است. سعدیه یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستان قرار گرفته است.آرامگاه سعدی بنایی است که تلفیقی از هنر معماری جدید و قدیم است و که به زیبایی هر چه تمام تر در میان باغی با صفا میزبان گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

باید بدانید که سعدیه شیراز در واقع یک باغ مزار محسوب می شود. علت استفاده از ترکیب باغ به همراه المان های سرسبز ایرانی با آرمگاه سعدی، این است که باغ سعدیه شیراز در حقیقت نمادی از آخرت و تصویری از بهشت بر آرامگاه سعدی می باشد.

آنچه که از لحاظ معماری باید بدانید، تقسیم بندی سعدیه شیراز به دو قسمت باغ سعدیه و آرامگاه سعدی می باشد.

ساختمان بنای آرامگاه سعدی، به شکل حرف L انگلیسی می باشد. از جذابیت های به کار رفته در معماری آرامگاه سعدی که باید به آن دقت کنید، این است که ساختمان مقبره سعدی از بیرون به شکل مکعب می باشد، اما وقتی وارد فضای مقبره سعدی می شوید، با یک فضای 8 ضلعی روبه رو می شوید.

سبک معماری سعدیه شیراز به گونه ای است که برون گرا نامیده می شود. یعنی از داخل آرامگاه سعدی به فضای بیرون به راحتی دید دارید. حتما زمان بازدید از آرامگاه سعدی به این نکته توجه داشته باشید.

در گوشه کنار های مختلف آرامگاه سعدی، می توانید اشعاری از وی را ببینید که لذت گشت و گذار در سعدیه شیراز را برای شما دوچندان می کند.

آرامگاه سعدی
آرامگاه سعدی

زندگینامه سعدی شیرازی

ابومحمد مشرف ‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف که در بین ایرانیان و جهانیان با نام سعدی شیرازی شناخته می شود یکی از مشهورترین و محبوب ترین شاعران و نویسندگان ایرانی است که بوستان و گلستانش از شهرت جهانی برخوردار است.

استاد سخن و پادشاه سخن در کنار شیخ اجل از جمله لقب های سعدی بزرگ است که نشان از جایگاه وی در زبان و ادب فارسی دارد. سعدی در سال 602 هجری قمری در شهر شیراز دیده به جان گشوده و پس از تحصیل و قریب به سی سال جهانگردی و وارشاد مردم بالاخره به شیراز برگشته و در سال 690 هجری قمری در همین شهر دیده از جهان فروبسته است. پس از مرگ این ادیب فرزانه وی را در همان خانقاهی که مشغول زندگی و تدریس بوده است به خاک می سپارند.

تاریخچه آرامگاه سعدی شیرازی

اگرچه تاریخ دقیق ساخت نخستین مقبره بر فراز قبر سعدی مشخص نیست اما نخستین بار در دوران حکومت ایلخانیان وزیر معروف آباقاخان اقدام به ساخت یک مقبره ساده بر فراز مزار این ادیب بزرگ می نماید.

در مقابل خانه سعدی نیز حوضی قرار داشته که مردم چه در دوران حیات و چه بعد از وفات وی برای گرفتن حاجت در آن به شستشوی لباس های خود می پرداختند.

با گذر زمان در سال 988 هجری قمری حاکم فارس که فردی با نام یعقوب ذوالقدر بوده آرامگاه سعدی را به  طور کلی تخریب می نماید. مقبره سعدی به همین صورت باقی می ماند تا اینکه در دوران زندیه به دستور کریم خان زند در سال 1187 هجری قمری مقبره ای زیبا و دو طبقه بر فراز مزار وی ساخته می شود.

در دوره قاجار بنابر برخی تعصبات مذهبی کورکورانه برخی اقدام به شکستن سنگ قبر سعدی می نمایند اما فردی با نام علی اکبر قوام شیرازی سنگ قبر را تعویض کرده و شعری در مدح رسول اکرم(ص) از اشعار خود سعدی بر روی سنگ قبر حک می نماید.

حبیب الله خان قوام الملک شیرازی نیز سال ها بعد بنای آرامگاه را به طور کلی ترمیم کرده و سرپرستی برای رسیدگی به امور مقبره مقبره معین می کند. در سال 1324 تصمیماتی برای بازسازی مقبره سعدی اتخاذ شده و کار ساخت و ساز مقبره جدید در سال 1330 هجری شمسی آغاز می گردد. در طراحی آرامگاه سعدیه نیز از نظرات معمار برجسته فرانسوی آندره گدار نیز استفاده شده است.

سعدیه

آرامگاه سعدی کجاست؟

آرامگاه سعدی از مهم‌ترین دیدنی های استان فارس است که در شمال شرق شیراز و در دامنه کوه قرار دارد و در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا واقع شده است. برای دسترسی به آرامگاه سعدی می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب-بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان-پایانه نمازی در نزدیکی این مکان، ایستگاهی به نام سعدیه دارند. از این ایستگاه تا مقصد به اندکی پیاده‌روی نیاز است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ولیعصر است که از سعدیه چند کیلومتری فاصله دارد.

اینجا بخوانید : حافظیه شیراز کجاست ؟

ساعات بازدید و بلیط آرامگاه سعدی

ساعات بازدید آرامگاه سعدی از ۸ صبح تا ۷:۳۰ عصر است. این مجموعه در روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر (ع) فعالیت ندارد. بهای بلیط در سال ۱۳۹۹، برای گردشگران داخلی پنج هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان بوده است.

منبع : آرامگاه سعدی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا